3 grunde til at benytte digital markedsføring som iværksætter

 

Når man er iværksætter er det uhyre vigtigt konstant at være i stand til at følge med nutiden og opfylde de mange krav, som institutioner i omverden stiller til nye virksomheder. Opfylder man ikke disse krav, kan det være fatalt for virksomheden, da man både vil miste legitimitet og troværdighed. At kunne følge med den konstant udviklende digitalisering mener mange eksperter, vil være et af de krav, som i fremtiden vil have altafgørende betydning for virksomheders overlevelse.

Digital markedsføring er et eksempel på en del af den digitalisering, som mange virksomheder er begyndt at konvertere deres forretning til. Der er flere gode grunde til at udøve digital markedsføring, hvilket gælder lige meget, om det drejer sig om en etableret milliard virksomhed eller en lille startup, som stadig har kontor i garagen hos mor og far. I dette indlæg vil vi kort give tre gode grunde til, at digital markedsføring er det værd for sidstnævnte.

 

 

Skab specifikke målgrupper

 

På internettet findes der et hav af informationer omkring de mennesker, som befinder sig aktivt på det, hvilket som bekendt involverer en meget stor del af verdens befolkning. Med flere af disse informationer kan man oprette målgrupper, som retter sig mod præcis de mennesker, som man mener, befinder sig i sit kundesegment.

Som iværksætter, der har et stramt budget, er dette optimalt. Man får muligheden for at skære helt ind til kernen af de personer, som man gerne vil ramme. En mulighed er at lave målgrupper, som er super specifikke og som derfor ikke vil indeholde så mange mennesker. Alt efter hvordan præstationen af markedsføringen til denne målgruppe er gået, kan man udvide sit reach ved at fjerne de mest overflødige informationer. Dette er en metode, som Malgodt meget succesfuldt gør brug af.

 

Spor din investering

 

Som førnævnt er man i en nyopstartet virksomhed meget påpasselig med de penge, man benytter. Man har ikke særlig meget plads til at have en eksperimenterende fremgangsmåde i sin markedsføring, som potentiel kan koste en dyre domme.

Netop af denne grund er digital markedsføring helt oplagt til nye virksomheder. Især med betalt annoncering på enten Google, Facebook eller andet har man muligheden for at spore hver og en krone, som man har investeret. Det er muligt at se, hvor mange gange ens penge kommer igen og derfor om der er reel værdi i sin markedsføring. I modsætning til traditionel markedsføring er der her muligt at træffe beslutninger på baggrund af et faktuelt grundlag. Man kan altså holde overblikket gennem hele sin annonceringstid.

Hvis man som Møbelkompagniet eksempelvis sælger møbler, er det med digital markedsføring muligt at følge, hvor meget man betaler for at markedsføre ét møbel og hvor mange gange disse penge har tjent sig hjem. Dette bliver sporet ved hjælp af et kodestykke på hjemmesiden, som tracker om folk, der klikker sig ind på siden fra den pågældende annonceringsplatform, foretager et køb.

 

Optimer på perfomance

 

Eftersom der bliver sporet på så mange parametre ved den digitale markedsføring, er det altså muligt at analysere de datasæt, man får leveret til derefter at træffe beslutninger om, hvordan man bedst muligt optimerer på sin annoncering.

Hvis man har en virksomhed som Nanostone, kan man eksempelvis benytte realtime data til at se, hvilke dage på ugen, hvor salgstallene er pænest. Hvis man tyder en generel tendens om, at der nogle dage, hvor afkastet er markant bedre end andre, så vil man på baggrund af dette kunne skrue op for budgettet på disse dage og ned for det de dage, hvor salgene er få.

Generelt når man skal optimere performance af den digitale markedsføring, så er det vigtigt, at man ikke drager forhastede konklusioner. Der skal være nok data til at kunne understøtte en tendens. Hvis man eksempelvis AB-tester budskabet af to forskellige annoncer, er det ikke optimalt at tage en beslutning, hvis de kun er blevet vist 50 gange.

 

Hvis du som iværksætter stadig sidder og er i tvivl om digital markedsføring er noget for dig, så tænk på, at du har muligheden for helt selv at styre, hvor meget det skal fylde i din strategi. Starter man ud med et lille budget er dette helt fint, men hvis man har lavet et teknisk godt setup, vil man først kunne mærke stor værdi, hvis investeringen også er af en hvis størrelse.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*