Som ny selvstændig er der nok at tænke på. Først og fremmest selvfølgelig dit produkt. Det er det, der skal sikre dig profit og fremtidig succes, og selv hvis du allerede nu har ansat op til flere mennesker, så er det garanteret dig, der bedst ved, hvordan hver enkelt lille del af fabrikationsprocessen optimalt set bør foregå.
Som er virksomhed bliver større, kommer der mere og mere, der skal ses til. Du kan have et nok så godt produkt, men hvis ikke du kan finde ud af marketing, bliver det svært at få profit. En stadig større andel af marketing foregår efterhånden på internettet, hvor kryptiske fremmedord som SEO og adwords florerer.
End op i forbrugerens søgeresultater
Selvom det kan lyde både kryptisk og fuldstændig uhåndgribeligt, så kan disse koncepter have afgørende betydning for, hvorvidt dit produkt til sidst ender i forbrugerens hænder. Tag for eksempel SEO. Det står for search engine optimization, og beskriver det koncept at optimere sin hjemmeside til at dukke op i søgeresultaterne, når forbrugerne søger efter forskellige nøgleord eller -sætninger.
SEO er på mange måder en af de mest elegante former for reklame på internettet, hvis man overhovedet kan kalde det for reklame. I stedet for at presse sig på, når man alligevel er uvelkommen, i form af blinkende og iøjnefaldende reklamer, dukker man helt naturligt op, når forbrugeren har mest brug for ens produkt.
Konceptet SEO udnytter det faktum, at vi alle spørger internettets søgemaskiner om råd om alt mellem himmel og jord, som det vise orakel det efterhånden er blevet. Vi søger efter både den nærmeste tømrer og hvorvidt vores seneste udslæt er farligt, og hvis så søgemaskinen frembringer et produkt som svaret på alle vores spørgsmål, så er det langt større chance for, at der skabes tillid mellem virksomheden og forbrugeren.
Ønsker du at sælge dine produkter mere direkte over internettet, kan du gøre brug af for eksempel Adwords. Adwords dækker over det at betale søgemaskinen for at ligge øverst på visse søgeresultater.
Adwords er mindre organisk end SEO og afgjort også dyrere. Er du forvisset om, at du har et godt produkt, kan det imidlertid godt betale sig. Alene det at betale sig til Adwords er dog ikke nok. Der ligger utroligt mange strategier bag, som flere har gjort karriere i at rådgive om.
Lær mere om SEO på side7.dk
Få forbrugerens tid og opmærksomhed
Internettet bliver ikke længere kun brugt i professionelt eller praktisk øjemed. Den almene borger bruger en større og større andel af deres tid og opmærksomhed på internettet. Begge ting som en ny virksomhed lever for at få fra forbrugeren.
Ønsker man forbrugernes tid og opmærksomhed, er man nødsaget til at bevæge sig ud på internettet. Ikke nok med det. Man skal også være forbrugerens tid værd blandt endeløse mængder af information og underholdning. Det er en svær kamp, som kan være hård at vinde, hvis ikke man har erfaringen på sin side.