Gaver gør alle glade. Uanset hvor de kommer fra. Også kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere bliver glade, hvis en virksomhed giver en gave. Så det er bare med at komme i gang og få lagt ind i budgettet, at i hvert fald medarbejdere skal have jule- eller/og fødselsdagsgaver.
Vær god ved medarbejderen
Først og fremmest er det vigtigt, at du er god ved dine medarbejdere. Om det så bare er en lille æske chokolade, en god flaske vin eller måske noget større som en vase eller noget til køkkenet. Det er tanken, der tæller. For ledere i virksomheder kan ofte glemme, at medarbejderne knokler dag ud og dag ind, og derfor er det ekstra vigtigt, at de bliver husket engang i mellem. Det viser, at man sætter pris på deres arbejde og ikke bare glemmer dem i det daglige.
Giv kunderne en gave
Et andet redskab til at gøre glad er at give kunder og samarbejdspartnere en gave. Det sender ganske vist ikke helt det samme signal – og så alligevel. Det sender et signal til kunden om, at I som virksomhed sætter pris på det, de gør. Og at I er glade for at have dem som kunde. Samtidig er det ikke helt det samme som at give en gave til medarbejderne, der knokler.
Her kan det også være en anderledes gave, man giver. Man kunne eksempelvis give gaver, hvor jeres firmalogo er sat på, sådan at kunden eller samarbejdspartneren husker, hvem der har givet dem gaven. Derudover er det vigtigt, at I husker, hvilken gave I giver. Uanset om det er til kunder eller medarbejdere. For gaven vil have et udtryk. Giver I f.eks. en kunde en pose bolsjer, føler de sig nok ikke lige så værdsat, som hvis de får en æske lækker chokolade. Samtidig må gaven heller ikke være for dyr eller for billig. Er den for dyr, føles det som om I lefler for meget, og det er der ingen grund til.