Når du har en virksomhed og mange kunder, er det værd at gøre noget ind i mellem for at holde på dem, men i den grad også for at vise at du sætter pris på, at de har ordrer i din virksomhed. Lige som du vil give din familie og medarbejdere julegaver for at vise din taknemmelighed, kan det være en god idé ligeledes at give dine kunder julegaver. En julegave har nemlig symbolsk betydning – også for dine kunder. De vil huske på gestussen når de næste gang skal bestille den vare, du kan give dem.
Hvilken julegave skal det være?
At man skal give en julegave til kunder er måske ikke den svære beslutning. Det svære ligger i at vælge den rette julegave. Hvilken du skal vælge kommer måske også i høj grad an på hvilken virksomhed du er. Er det B2B eller B2C? For det har noget at sige i mængden af gaver. Som sagt har julegaven symbolsk betydning, og det betyder også i de fleste tilfælde at gaven ikke behøver at være af stor økonomisk betydning. I nogle tilfælde kan det være nok at sende et julekort med tak for det forgangne år. I andre tilfælde – og særdeles i mange af dem – kan et være en god flaske vin, kunden kan nyde.
Vis anerkendelsen af medarbejderne
Eller hvad med et gavekort, så kunden selv kan vælge, hvad de har lyst til. Måske til en biograftur eller en middag et godt sted. Det kan under alle omstændigheder være en god idé at vise, man sætter pris på samarbejdet. Det skaber troværdighed og loyalitet. Det bygger på det gode samarbejde i har i forvejen og styrker båndet med jer som virksomhed og jeres kunde. Uanset hvad, med julen placeret sidst på året, er en kundejulegave en god mulighed for at takke kunder og samarbejdspartnere, og vise at i værdsætter jeres kontakt.