Hverdagen er en sjov størrelse, og i Danmark er vi kendte for at være et af de gladeste folkefærd i verden. Men er det ved at ændre sig? Gallup lavede i slutningen af 2017 en undersøgelse af hverdagen, hvor 149.000 mennesker fordelt på 142 lande blev spurgt om deres hverdag i forhold til negative og positive følelser, trivsel, stress og tilfredshed blandt andet.
Spørgeundersøgelsen placerede Danmark på en 14. plads, hvilket er en ok placering. Men er vi virkelig det gladeste folkefærd fortsat, og hvis ikke, skyldes det vores hverdag? I denne guide kigger vi nærmere på, hvordan man som iværksætter kan gøre hverdagen lettere og mere overskuelig. Om du søger nye væskebeholdere til e-cigaretten eller et nyt kontor er irrelevant – vi ser på, hvordan din hverdag som iværksætter kan blive bedre.
Drop hjemmekontoret
Det første skridt mod en lettere hverdag, vil vi mene er et rigtigt kontor. Nej, det er ikke gratis, men i sidste ende er pengene givet godt ud. Med et rigtigt kontor bliver det lettere for dig at adskille fritid og arbejde, og finder du eksempelvis et delekontor, hvor der er andre iværksættere, får du mulighed for at udvide dit netværk og på samme tid andre – måske – i samme situation som dig, som du kan spare med.
Et delekontor er en god ide, hvis du ønsker at holde omkostningerne nede. Du vil med garanti kunne mærke det på din fritid, og din familie vil med garanti elske dig for det.
Lej et mødelokale, når det bliver nødvendigt
Måske har du allerede en i dit netværk, der kan assistere dig med et mødelokale, når det bliver nødvendigt. Hvis ikke, så er det slet ikke så svært, som det måske lyder. Der er nemlig mange forskellige virksomheder, der tilbyder leje af mødelokaler, så du slipper for at anskaffe dig et større kontor med høje omkostninger.
Det er ingen hemmelighed, at kunder og eventuelle samarbejdspartnere bliver imponerede af professionelle mødelokaler, hvor de føler sig indbudt. Et professionelt mødelokale behøver ikke koste spidsen af en jetjager, og derfor er der ingen grund til at tro, at det er urealistisk med et billigt mødelokale.
Det afhænger naturligvis af, hvor i landet din virksomhed opererer, men i alle større byer vil du med garanti kunne finde virksomheder, der tilbyder deres mødelokaler til rimelige priser.
Dokumenthåndteringen skal være elektronisk
Der findes mange forskellige softwareløsninger, som du kan benytte dig af i forhold til elektronisk dokumenthåndtering. Softwareløsninger som disse er selvfølgelig ikke gratis, men hvis du ser prisen i lyset af alt den tid, som du kommer til at spare ved at gøre hele dit workflow elektronisk, så er pengene givet fantastisk ud.
Vi kender alle sammen det, at vi står og skal bruge et vigtigt dokument, men det er ganske enkelt forsvundet fra jordens overflade – lige indtil vi ikke skal bruge det mere. Så ligger det naturligvis et sted, som vi har overset. Digitaliser hele processen med dokumenter, og oplev en lettere og mere overskuelig hverdag som iværksætter.
Når du skal dele dokumenter med dine kunder eller samarbejdspartnere, sparer du ligeledes en del tid og dermed penge. Du kan tilsende dem dokumenterne direkte, om nødvendigt.
Husk at være glad
Det virker overfladisk. Det er det bestemt ikke. Livet er kort, og hverdagen er ikke lige sjov hver dag. Det er den bestemt heller ikke som iværksætter, som regel slet ikke de første år, hvor tiderne kan være ekstra hårde. Sommetider kan vi iværksættere have så mange bolde i luften, at vi glemmer at fødderne skal være placeret på jorden. Det kan koste mange ting, som forhold, venner og familie. Men det behøver det slet, slet ikke.
Som iværksætter er du først og fremmest din egen chef. Husk det, vær glad, og nyd hver eneste dag af dit iværksætter-projekt. Grænsen er hårfin. Vi kan selvfølgelig også blive for glade og afslappede. Vi mener dog, at det er bedre at være for glad end for stresset. Stress bør i hvert fald ikke være kontinuerligt, men som iværksætter er stress en del af hverdagen – i perioder.
Be the first to comment