Skal din virksomhed på messe, er der en del forhold at tage hensyn til. Det gælder alt fra kortholdere med dit virksomhedsnavn og dine repræsentanters navne til messemateriale og strategi.
Du får her gode råd til, hvordan du bedst muligt forbereder dig til en succesfuld messedag.
Udarbejd en plan
Første step forud for messen er, at din virksomhed har en klar strategi. Først og fremmest skal du gøre det klart, hvilken målgruppe du vil trække hen til din stand. Når det er på plads, har du et udgangspunkt at arbejde ud fra. Målgruppen bliver nemlig afgørende for alle de valg, du træffer omkring din messestand.
Hvordan vil du tilgå din målgruppe? Det skal du på forhånd være forberedt på. Vil din målgruppe blive tiltrukket af markedsføring på skærme? Eller finder de brochurer eller små samples mere attraktivt? Når du har undersøgt det, skal du naturligvis medbringe den form for markedsføring, der bedst passer til din ønskede målgruppe.
Valget af markedsføring er i høj grad med til at skabe dit image, så du skal hele tiden tage højde for, hvordan du vil fremstå, og hvilket image du ønsker at signalere.
Undersøg messens faciliteter
En messedeltagelse består også af mange praktiske forhold. Du bør blandt andet finde ud af, hvilke faciliteter I bliver stillet til rådighed. Skal din virksomhed selv medbringe bord til messestanden? Og hvis du har i sinde at bruge en stor skærm som del af din markedsføring, skal du også på forhånd finde ud af, om arrangøren ligger inde med det, eller du selv skal sørge for det.
Det er tilmed en god idé på forhånd at tage ud i messens lokaler, så du kan danne dig et overblik over, hvor den bedste plads er i forhold til besøgende. Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvor du kommer til at stå. Nogle pladser på en messe skaber mere opsigt end andre, og derfor er de naturligvis de pladser, der først bliver booket. Sørg derfor for at være ude i god tid, hvis du har besluttet dig for, at din virksomhed skal på messe.
Planlægning af produkter og materiale
En virksomheds deltagelse på en messe kræver nøje forberedelser. Og derfor skal du være ude i god tid. Sørg for at udvælge en ansvarlig for messen i din virksomhed og sæt et hold, så alle kender deres rolle. I fællesskab laver I en plan over messen med nøje og udførlige beskrivelser af, hvad der skal forberedes. I planen er det også en god idé at lave en timeline, så alle ved, hvornår opgaverne skal udføres.
Eksempelvis kræver jeres markedsføring og materiale produktionstid, og derfor gælder det om at være på forkant, så alt kan nå at blive lavet til tiden. Overvej i den forbindelse også en anderledes og kreativ vinkel på jeres merchandise. Prøv at gå andre veje end at tilbyde de forbipasserende et bolsje eller en kuglepen med jeres logo. Sæt jer ned og brainstorme på andre sjove vinkler – det er jeres mulighed for at skille jer ud.
Det er i øvrigt også altid en god idé at invitere både eksisterende og potentielle kunder til at deltage i messen.
Skil jer ud fra mængden
På en messe er formålet at tiltrække opmærksomhed omkring din virksomhed, skaffe kontakter til nye kunder og potentielle samarbejdspartnere. Derfor er det også vigtigt, at du og dine medarbejdere gør virksomheden synlig. Det nytter ikke noget, at I falder i et med mængden.
Gør noget anderledes på merchandise-fronten, men sørg også for at virksomhedens logo bliver blikfanget på standen. Det kan være et stort banner eller lignende. Men I kan også gøre jer synlige på andre måder. Træk eksempelvis i farvestrålende tøj, tag en mønstret butterfly eller andet på, som også kan skabe opmærksomhed blandt alle de andre virksomheder på messen. Husk dog at gøre det med måde, så I ikke kommer til at fremstå useriøse – det handler om at finde grænsen, så I i stedet virker seriøse, men samtidig også humoristiske og afslappede.
Vælg de rigtige repræsentanter
På messedagen er det vigtigt, at du udvælger de rigtige repræsentanter for din virksomhed. De er jo virksomhedens ansigt udadtil. Derfor nytter det ikke noget, at kunder og andre besøgende på messen mødes af en stille og indadvendt person, som ikke formår at kommunikere varmt, venligt og imødekommende.
Du er nødt til at udvælge de medarbejdere i dit team, der elsker at snakke med andre mennesker. En af de helt store fordele for en virksomhed er nemlig at få skabt personlige relationer til kunderne. Dog skal du sikre dig, at medarbejderne er helt inde i de produkter eller ydelser, som din virksomhed tilbyder. Ellers kommer det hurtigt til at fremstå uprofessionelt – og det gavner dig bestemt ikke.
Be the first to comment