Som webshopejer er det ekstra vigtigt, at din SEO er i tip-top-stand. Meget mere end en fysisk virksomhed, fordi du er meget mere afhængig af din trafik på hjemmesiden, når nu det er her, dine kunde befinder sig.
Så selvom SEO ikke lige er det første, du som iværksætter tænker på, når du skal have gang i din nye webshop, så sørg for, at det spiller. Så er du allerede meget langt i forhold til at få trafik fra Google. Læs mere om SEO her eller læs videre med herunder.
Sørg for, at dine oplysninger er up to date
Det første, du skal gøre, er at sørge for, at alle oplysninger om virksomheden er rigtig. Det vil sige, at du både skal oprette din virksomhed en Google-virksomhed, hvor du har mulighed for at skrive åbningstider, sætte links til din webshop og meget andet. Allerede med de informationer er du rigtig langt.
Derudover er det også vigtigt, at oplysningerne fra din webshop og på Google er rigtige og passer med det, du gerne vil have. Så ændr gerne i dine enkelte sider på hjemmesiden for at sørge for det.
Informationer, der skal være synlige, så både dine kunder og Google er glad:
- Adresse
- Telefonnummer
- Link til websitet
- Åbningstider for kundeservice
Skab en rød tråd
Når du nu er i første face i forhold til at starte webshoppen op, så har du også mulighed for at lave en skarp linje allerede fra start. Det vil sige, at du nok allerede har et budskab eller noget, du vil med webshoppen. Sørg for, at det går igen på både webshop, Google og eventuelle sociale medier.
På den måde skaber du noget genkendelighed – både hos kunden og i forhold til din SEO. Det kan både være ord, som virksomheden bygger på, specielle produkter eller et bestemt budskab, du vil have ud. Det kunne for eksempel være, at I er miljørigtige eller arbejder med bestemte produkter af en særlig grund.
Linkbuild med dit netværk
Sidste skridt i den allerførste opsætning af din SEO til webshoppen går ud på, at du skal få links til din webshop. Måske har du et stort netværk eller allerede glade og tilfredse kunder. Dem skal du have til at linke til din webshop, sådan at der kommer mange links, og Google så kan se, at det er en god side.
Selvfølgelig skal du som person også sørge for at linke tilbage til dit netværk. For eksempel i forbindelse med kundereferencer eller på din private LinkedIn. Ligesom et netværk i fysisk forstand skal plejes, så får I alle sammen også noget ud af at linke til hinanden online.