Linkbuilding – kunsten at skaffe links til dit website fra andre websites. Det har i mange år været et fast redskab i SEO-værktøjskassen. Hvis du står for den daglige opgave med at drive virksomheden frem i Googles søgeresultater, så kender du formentlig også til begrebet linkbuilding.
Men er det stadig aktuelt i dag? Giver det mening at investere enten tid, penge eller andre ressourcer i teknikken? Og ikke mindst; hvis ja – hvordan kommer du så godt i gang?
Disse spørgsmål zoomer vi ind på i denne korte men præcise guide, der hjælper dig videre i dit arbejde med linkbuilding til dit website.
Dengang og nu
Lad os starte med at slå fast en gang for alle, at linkbuilding stadig er vigtigt den dag i dag. Det er faktisk så vigtig en del af SEO-arbejdet, at op mod 75% af det arbejde, der får en given URL til at rangere højt i Google, skal tillægges arbejde med linkbuilding i forhold til de ca. 25%, som bør bruges på udvikling af kvalitetsindhold på domænet.
Tallene kommer fra en gennemgående undersøgelse af markedet fra 2016, som den anerkendte SEO-guru Brian Dean stod bag. Dean valgte at undersøge sammenhængen mellem hjemmesiders placering i Googles søgeresultater og de pågældende siders mængde af indgående kvalitetslinks.
Resultatet af Brian Deans undersøgelse viste klart, at der stadig den dag i dag er en konsekvent sammenhæng mellem virksomheders rangeringer på ønskede søgeord i Google og deres indsats på linkbuilding-området.
Arbejdet med linkbuilding har ganske vist udviklet sig dramatisk over de seneste 10 år. Tilbage i midt 00’erne var det muligt at få ethvert website til at ranke højt på Google ved at smide 1000 kr. efter nogle asiatiske bots, der bare spammede links ud i alle afkroge af det store internet, som så pegede ind mod dit website.
Men efter et par velovervejede og omfattende opdateringer af Googles algoritmer var dette ikke længere en brugbar løsning. Faktisk kunne website-ejere risikere direkte at blive straffet på deres placeringer på Google, hvis de købte sig til at falske links af lav kvalitet.
Dermed opstod et endnu større behov for gode, kvalitetsrige links, som kunne skille fårene fra bukkene. I dag kan du derfor stadig komme utroligt langt med god linkbuilding til dit site – du skal blot gøre det ordentligt og tilbyde god værdi til læserne den anden vej.
Hvordan kommer jeg i gang med linkbuilding?
Hvis linkbuilding fortsat er et forholdsvist nyt begreb for dig, så frygt ej; der er flere måder at komme i gang på.
Enten kan du gå til stålet på egen hånd og bruge et par søgninger på Google til at komme frem til, hvordan du bedst muligt griber linkbuilding an som begynder.
Alternativt kan du vælge at få en ekstern ekspert på området med ind over arbejdet , så du dels ikke skal bruge tid og energi på at sætte dig ind i alt det tekniske selv, og så du dels kan vide dig helt sikker på, at de links, der bliver bygget til at booste dit website i Google, er af ordentlig kvalitet.
Be the first to comment